Säker och tyst stängning av dörrar: den nya TS 5000 SoftClose från GEZE

För säker och automatisk stängning av brand- och rökskyddsdörrar är TS 5000 från GEZE en verklig allkonstnär. Nu har experterna på innovativ dörr-, fönster- och säkerhetsteknik vidareutvecklat sin bestseller och marknadslanserar en produkt, TS 5000 SoftClose, som används överallt där en dörr skall stängas på ett så säkert sätt som möjligt; och dessutom så tyst som möjligt. Den nya dörrstängaren installeras mycket snabbt och enkelt eftersom den har endast en ventil för inställning av tillslaget.

Lösning för bullerkänsliga och tillträdessäkra områden

Den nya GEZE TS 5000 SoftClose stänger dörrar tillförlitligt och mjukt – alldeles tyst, utan högljutt tillslag. Detta är en fördel t.ex. på kliniker, hotell eller i flerfamiljshus. © Getty Images / iStockphoto

TS 5000 SoftClose är en elegant lösning för alla installerade produkter i sin miljö i utmanande omgivningsförhllanden, t.ex. vid blåst och drag eller vid varierande tryckförhållanden i slussar och trapphus. Här hjälper den till att stänga tunga dörrar tillförlitligt men tyst. Det gör den till en idealisk dörrstängare i miljöer som är bullerkänsliga: på hotell eller restauranger där gästerna vill sova eller äta ostört, eller inom hälsovården, t.ex. på sjukhus där det krävs lugn och ro. Även utrymmen som behöver en säker åtkomstkontroll stängs tillförlitligt och tyst med TS 5000 SoftClose, t.ex. läkarpraktiker, kontor eller myndigheter.

Fördelar för installatörer: snabb montering, okomplicerad eftermontering

Överliggande dörrstängare med glidskena för enkeldörrar med hydraulisk ändslagsverkan som accelererar dörren strax före stängtläge. © GEZE GmbH

En stor potential erbjuds av TS 5000 SoftClose även för installatörer: Tack vare sin genomtänkta konstruktion, välprövad redan i TS 5000, blir monteringen av dörrstängaren mycket tidseffektiv. Tillslaget ställs in korrekt och mycket bekvämt via endast en ventil och utan extra påbyggnadskomponenter. Snabbt och enkelt. Samtidigt kan TS 5000 SoftClose eftermonteras på ett okomplicerat sätt eftersom den har samma kompakta mått som TS 5000. Stängningsfarten kan justeras framifrån steglöst mellan 15 och 0 grader. En stängningskraftsdisplay underlättar arbetet ytterligare. Denna tidsbesparing gör att hantverksproffsen kan jobba effektivare.

Mer komfort och beprövad säkerhet för operatörer och användare

Även för operatörer och användare har den nya TS 5000 SoftClose​​​​​​​ klara fördelar: den erbjuder mer komfort, med välbeprövad säkerhet. Därför kan man förlita sig på att produkten – precis som TS 5000 – alltid uppfyller föreskrifterna, t.ex. för brandskydd. Tack vare att TS 5000 SoftClose kan ställas in enkelt kan varje dörr anpassas individuellt till lokala förhållanden och krav så att irriterande dörrsmällar förhindras, även vid blåst och drag. Och eftersom utbytet inom TS 5000-serien kan göras på ett okomplicerat sätt, uppstår inga extrakostnader för operatören p.g.a. extrakomponenter, och inga fel i driften.

Den nya TS 5000 SoftClose kan levereras från och med nu.