UNICEF bygger skolor av återvunna plastklossar: utbildning och miljöskydd går hand i hand

I Elfenbenskusten har 1,6 miljoner barn ingen tillgång till utbildning och miljön i regionen är extremt förorenad. UNICEF har hittat en innovativ lösning för att ta itu med dessa utmaningar: att bygga skolor av återvunna plastklossar.

Utbildning, plaståtervinning och byggnader värda namnet

Återvinning GEZE-UNICEF julkampanj ”Donationer i stället för presenter”

Av plastavfall tillverkas byggtegel för skolbyggnader. Detta skapar skyddsvärda fastigheter och nya utbildningsmöjligheter för barn.

Omkring 1,6 miljoner barn i Elfenbenskusten har ingen tillgång till utbildning. Samtidigt är miljön i regionen extremt förorenad, särskilt av plastavfall. Dessa två utmaningar har en förödande inverkan på samhället och miljön. För att ta itu med detta har UNICEF lanserat ett viktigt projekt i syfte att skapa framtidsutsikter för barn i Elfenbenskusten, ett projekt som vi gärna stöder. Det handlar ju trots allt om att skapa byggnader värda namnet.

En innovativ lösning från UNICEF

UNICEF ”Donationer i stället för presenter”

Uppförande av en skola med tegelstenar av återvunnen plast i Yopougon, en förort till Abidjan, en stad i södra Elfenbenskusten. © UNICEF/UNI360067/Diarassouba

UNICEF ”Donationer i stället för presenter”

Barn på lekplatsen vid sin skola i Sakassou, som byggts av tegelstenar av återvunnen plast. © UNICEF/UN0616769/Dejongh

UNICEF har utvecklat en innovativ strategi där man tar itu med dessa problem samtidigt genom att bygga skolor av återvunna plastklossar. Detta tillvägagångssätt har flera positiva effekter:

  • Miljöskydd genom återvinning: En mängd plastavfall återvinns och används för byggandet av skolor, vilket avsevärt minskar miljöföroreningarna.
  • Stärkning av ekonomin för familjer: Genom återvinning kan även mammor arbeta på återvinningsmarknaden och därigenom generera en inkomst för sina familjer.
  • Utbildningsmöjligheter för barn: De nya skolorna erbjuder utbildningsmöjligheter för tusentals barn som hittills gått utan utbildning. Välutbildade lärare och kvalitativt undervisningsmaterial främjar utvecklingen av dessa barn och ger dem nya utsikter för framtiden.

Tillsammans kan vi skapa en hållbar framtid för alla.