Mobilitetscentret ÖAMTC i Wien som realiserats med den senaste tekniken från GEZE

Mobilitet och hastighet är inspirationskällorna till arkitekturen hos det imponerande nya högkvarteret för österrikiska bil-, MC- och touringcluben ÖAMTC.

Mobilitetscentret ÖAMTC sett från utsidan

Både huvud- och sidoentrén har en karuselldörr med GEZE:s halvautomatiska teknik TSA 325, TS 5000 ISM. Foto: Sigrid Rauchdobler för GEZE GmbH © Sigrid Rauchdobler / GEZE GmbH

Byggnaden, som kostat 76 miljoner euro, ligger vid en av Wiens viktigaste trafikaxlar, den sydöstra delen av motorvägen A23. Mobilitet och hastighet är också något som förknippas med en modern motororganisations tjänster. Det här är vardagsfunktioner för effektiv och snabb kommunikation inom byggnaden.

Transparent och öppet

Entrén till mobilitetscentret ÖAMTC

Automatiska karuselldörrssystem från TSA 325 NT-sortimentet finns nu i entrén. Foton: Sigrid Rauchdobler för GEZE GmbH © Sigrid Rauchdobler / GEZE GmbH

De Wien-baserade arkitekterna Pichler & Traupmann förverkligade sin vision i form av en välvd, rund och stjärnformad arkitektur med öppna och transparenta rumskopplingar. Om du så önskar kan du övervaka de tekniska testerna av ditt fordon från en glashytt mitt i butiks- och rådgivningsområdet eller från vänteområdet. Alla områden, från disken och rådgivningszonen, testhallen och backoffice-området till helikopterplattan ligger längs en vertikal axel. Vikten av snabb interaktion och utbyte mellan områdena syns även i det centrala, transparenta atriet, med dess runda balustrader som är inbördes förskjutna och staplade uppåt.

Karuselldörrar: ”vridpunkt” i foajén som drar blickarna till sig

Karuselldörrssystem i huvud- och sidoentréerna sammanbinder utsidan och insidan och ger glasfasaden dess estetiska homogenitet. Slagdörren, med dess trumväggar och dörrblad med smala profiler, skapar en inbjudande ljus och transparent effekt. Glashörnen är inklädda med diskreta lättmetallprofiler. Profilernas högkvalitativa finish med avrundade hörn ger en känsla av elegans.