Skjutdörrsystem på Yves Saint Laurent Museum i Paris
Automatiska skjutdörrsystem från GEZE förbättrar den legendariske modedesignern Yves Saint Laurents tidigare arbetsplats. Med en diskret, elegant design, osynlig teknik och enkelt tillträde understryker de atmosfären i detta stadspalats i andra kejsardömets stil. Huvudkontoret för modemärket omvandlades nyligen till ett museum. De särskilda utmaningarna med de höga, breda entréerna till museikomplexet bemästrades med dörrteknik från GEZE.
Dörren till haute couture – skräddarsydda skjutdörrar
Dörren till haute couture – skräddarsydda skjutdörrar © Christophe Mirabel / GEZE GmbH
Museet är mycket välbesökt. De automatiska skjutdörrsystemen i glas med kraftfulla Powerdrive-enheter till de höga, breda entréerna till visningsrummen visade sig vara exakt rätt val. När man som besökare går in i foajén genom den första skjutdörren, möts man av fyra pop-art-porträtt föreställande Yves Saint Laurent där han odödliggjorts av Andy Warhol, ungefär som om man möts av ”herrn i huset”. Med tonade glasblad och ett osynligt drivningssystem smälter bredvidliggande dörrar in i bakgrunden mot färgintensiteten hos dessa bilder. Kundanpassade automatiska skjutdörrar med bred öppning och tunga glasblad återfinns genom hela museikomplexet. De leder besökaren fram till den permanenta utställningen, där man hittar den legendariska fracken ”Le Smoking”, lädertrenchcoaten och andra ikoniska föremål, vidare till områden med samtida utställningsföremål och till ateljén.
Modemuseum med en personlig prägel
Arkitektur, design och dörrteknik måste förenas i harmoni, eftersom en så stor utställning aldrig tidigare har planerats för en modedesigner. I det 450 kvm stora museikomplexet kan besökarna hänge sig åt haute couture-världen – en retrospektiv av Yves Saint Laurents liv och arbete och utställningar med växlande teman ur en samling på 5 000 haute couture-modeller. I hjärtat av museet hittar vi ”Le Studio”, där Saint Laurent tillbringade 30 år med att arbeta fram sina kollektioner.
Intensiv interaktion för rätt automatdörrar
Det var endast tack vare Pierre Bergé, hjärnan bakom projektet, tillika Saint Laurents affärs- och livspartner, som den personliga atmosfären i rummen kunde bevaras i en modern museimiljö. Det arbete som Bergé har lagt ned i berättelserna om märket och om sin väns arbete visar hur intensivt samarbetet mellan projektdeltagarna var. Här ingick projektledaren Réda Issolah från Paris-företaget JMR Architectes, inredningsdesigner Jacques Grange, scenograf Nathalie Crinière samt intendent Aurélie Samuel. Vi på GEZE bidrog till detta samarbete redan ifrån start, i synnerhet i arbetet med arkitekterna.
Det var viktigt för oss att förse alla berörda parter med inspirerande förslag till dörrlösningar, där alla arkitektoniska och estetiska faktorer samt alla aspekter på användandet av byggnaden togs med i beräkningen. Vi visste hur nära många av utställningsföremålen skulle vara de höga, breda entréerna och att dörrarna därför måste vara extremt diskreta.
Philippe Eugène, VD, dotterbolaget GEZE FranceStilren dörrdesign, bekvämt tillträde och enkel hantering
Stilren dörrdesign, bekvämt tillträde och enkel hantering © Christophe Mirabel / GEZE GmbH
Med hjälp av vår expertis när det gällde de mest skiftande slag av byggnader med de mest skiftande användningsområdena och med utgångspunkt från de flexibla möjligheterna i vårt produktprogram presenterade vi samtliga möjliga dörrlösningar från GEZE. Man tog ett gemensamt beslut att använda automatiska skjutdörrar med gråtonade glasdörrblad och drivenheter integrerade i innertaket. Skjutdörrsystemen uppfyller samtliga krav på bekvämt tillträde och enkelt handhavande för personalen. Självklart åtog vi oss att koordinera samarbetet mellan alla parter som var involverade i projektet. Som ett resultat av detta kunde skjutdörrsystemen installeras och tas i drift snabbt och effektivt.
Egenskaper och fördelar hos automatiska skjutdörrar
Med drivningssystemet Powerdrive har GEZE France utvecklat anpassade automatiska skjutdörrar i glas för stora dörröppningar:
- Harmoni med inredningsstilen ”Andra kejsardömet”
- Osynlig dörrteknik helt dold i innertaket
- Säkerhetssensorer med matchande installationssats för innertak
- Tonade glasblad
- Presentationen av utställningsföremålen påverkas inte av de intilliggande dörrarna
- Öppenhet utan att den intima rumskänslan går förlorad, till exempel för privata evenemang
- Enkelt, automatiskt tillträde för alla i båda riktningarna
- De tunga skjutdörrbladen öppnas och stängs på ett enkelt och tillförlitligt sätt även vid stor passagefrekvens
- Öppethållandetiden anpassas till tillträdesfrekvensen
- Ökat besöksflöde – dörrbladen hålls öppna längre automatiskt
- Högsta standard avseende personsäkerhet: DIN 18650 och EN 16005
- Individuellt justerbara rörelseparametrar: acceleration, uppställningstid, hastighet för öppning och stängning
- Centraldrift via programomkopplare
- Framtidssäkrat – med möjlig anslutning till ett fastighetssystem för övervakning eller ändring av dörrfunktionerna på fjärrbasis
- Stöd ända från utkaststadiet och genom dörrsystemens hela livslängd
- Stöd i konstruktionsfasen – samordning mellan alla parter inblandade i uppförandet för ett smidigt projektgenomförande
- Anpassning av service och underhåll
- Permanent tillförlitlig och säker användning
- värdebevarande och utökad livslängd
Och sist men inte minst: haute couture
En provokation formar dagens mode
Han var en av 1900-talets största modedesigners. Yves Saint Laurents kreationer var tidsmässigt helt i fas med kvinnans frigörelse och de sammanförde mode och konst.
Museet presenterar många av de haute couture-modeller som gick i bräschen för vad som är självklart i dagens dammode men som var provocerande på 1960-talet – bland annat trenchcoaten och byxdressen. År 1966 klädde Yves Saint Laurent kvinnor i frack som ett uttryckssätt för emancipationsrörelsen. ”Le Smoking” gav ny tyngd åt den herrklädsel som Marlene Dietrich hade burit sedan 1930-talet – och idag är byxdressen en klassiker för kvinnor i näringsliv och politik.
Yves Saint Laurent var en av de första modedesigner som införlivade konsten i sina verk. Haute couture-plagg visas invid de målningar som inspirerade dem, till exempel ”Musical Instruments on a Table” av Picasso. Sedan hittar vi den omisskännliga ”Mondrian-klänningen” som kastade nytt ljus över denne konstnär och som sedan blev legendarisk.
I hjärtat av museet ligger ateljén (”Le Studio”). Buntar av tyger, teckningar och skisser, de hornbågade glasögonen på skrivbordet och den vita arbetsrocken över stolen. Allting är bevarat exakt som det var under designerns livstid. Han gick bort 2008.
GEZE-produkter på Yves Saint Laurent Museum
- Automatiskt skjutdörrssystem för stora och tunga dörrblad på upp till 200 kg bladvikt och öppningsbredder på upp till 3000 mm
- Kombinerad detektor för styrning och skydd av automatiska skjutdörrar med fyra justerbara ljusridåkonfigurationer
- Programvara för integration av dörrsystemen i fastighetsstyrsystemet, vilket säkerställer att parametrarna för de automatiska skjutdörrssystemen kan ställas in bekvämt och underhållas på ett tillförlitligt sätt tack vare automatiska felrapporter och diagnostikfunktioner