Smart, hållbart och barriärfritt - så ser framtidens hotell ut

Hotelkompetenzzentrum (HKZ) i Oberschleißheim i närheten av München är något alldeles extra på den tyskspråkiga hotellscenen: här testas alla delar av ett hotell - från hotellrum i olika kategorier till en fullt fungerande bar, lobby och kök - på ett stort utställningsområde. Arkitekter, planerare, operatörer, arrendatorer och investerare kan ta del av koncept för hotell- och restaurangbyggnation från ett stort antal tillverkare och utbyta idéer i lugn och ro - långt från de vanliga mässorna. GEZE-lösningar används också här och vi får värdefull feedback om användningen och hanteringen av våra produkter. Sonja Zdiarsky, vår Global Account Manager och expert på hotellbranschen, diskuterar trenderna inom hotell och restaurang med de två operatörerna av HKZ, Julia von Klitzing-Peter och Christian Peter, vad som kännetecknar smarta hotell, vilka behov gäster och personal har och naturligtvis hur GEZE-produkter kan vara till hjälp.

"Smart Hotel" är trenden inom hotellbranschen

S.Z.: Det går inte att komma ifrån begreppet "smart hotell" just nu. Vad tror du att det innebär och vilka andra trender dominerar hotellbranschen just nu?

Christian Peter: Faktum är att nästan alla talar om hopkoppling och automatisering inom hotellverksamheten. Begreppen "smart hotell" eller "framtidens hotell" används ofta i detta sammanhang. Smart Hotel handlar om att utrusta ett hotell med artificiell intelligens för att optimera administrationen och effektiviteten i hotellverksamheten och därigenom dels förbättra servicen på hotellet, dels spara kostnader. Men ur vår synvinkel finns det så kallade smarta hotellet eller framtidens hotell redan; det borde egentligen kallas "nutidens hotell". Digitaliseringslösningar finns till stor del redan tillgängliga, men potentialen utnyttjas ännu inte fullt ut, eftersom hopkopplingen och därmed kommunikation mellan de enskilda byggnaderna fortfarande är problematisk. Den främsta orsaken till detta är att de enskilda byggnaderna inte beaktas och planeras tillsammans från början, utan läggs till alltför sent, och en strukturell lösning kan då inte längre övervägas. 

centrum för hotellkompetens

Dörrstängare och andra GEZE-produkter i live-testdrift: vid Hotelkompetenzzentrum har våra kunder möjlighet att uppleva alla produkter. © GEZE GmbH

S.Z.: Hur ska planeringen av ett smart hotell se ut för att hopkopplingen ska fungera?

C.P.: I byggprocessen deltar arkitekter, inredningsarkitekter, men också specialistplanerare för värme, luftkonditionering, sanitet, ventilation, brandskydd etc. De måste komma i kontakt med varandra på ett tidigt stadium, helst modererat via beskrivningstexten. Annars är de tekniska systemen oftast inte kompatibla i efterhand - helt enkelt för att det finns ett mycket stort antal system och protokoll. I idealfallet måste systemen därför ha interoperabilitet.

S.Z.: Det kan vi absolut bekräfta. De tekniska systemen fungerar bäst med god planering och tidig samordning mellan alla inblandade parter. Vi lägger stor vikt vid detta i våra projekt. Vilka fördelar för operatören finns det, anser du, med smarta hotell?

C.P.: En av de viktigaste skälen till hopkoppling av fastighetstekniken på hotellet är hållbarhetsaspekten, eller för att vara mer exakt energieffektiviteten. Hotellägaren behöver exakta uppgifter om energiförbrukningen för att t.ex. kunna balansera eller flytta lasttoppar. Man kan kanske inte minska effekten till kaffebryggaren på morgonen, men man kan använda fastighetsintelligens för att säga åt torktumlaren att växla från 90 % till 60 % värmeeffekt eller t.o.m. förlägga hela torkprocessen till natten. Samtidigt kan hopkopplingen öka komforten och säkerheten i fastigheten genom att fastighetsprocesserna optimeras. Exempelvis genom automatisk ventilation eller barriärfria dörrlösningar som ändå garanterar en hög säkerhetsnivå för gästerna hela tiden, t.ex. i händelse av brand, samt möjlighet till fjärråtkomst för statusövervakning eller tillträdeskontroll. För dessa många små tillämpningar behöver vi fastighetsstyrteknik som de enskilda systemen kan integreras i. Lösningar såsom hopkopplingsplattformen myGEZE Control, som kan användas för att integrera dörrdrivenheter och fönstermotorer i ett system för fastighetsstyrteknik, är naturligtvis idealiska här.

Hållbar hotelldrift

S.Z.: Vi kommer snart att koppla upp de befintliga dörrarna vid Hotelkompetenzzentrum mot myGEZE Control. Både dörrarna och produkter från andra företag kan sedan integreras i ett fastighetssystem och fördelarna demonstreras live för besökarna. Detta gör teorin lite mer påtaglig och är den stora fördelen med Hotelkompetenzzentrum. Om vi bortser från teknik, vilka andra trender ser du inom hotell- och restaurangbranschen?

J.v.K.: Förutom tekniken ligger fokus på gästernas olika behov. Vad förväntar sig mina gästgrupper, vad värdesätter kanske ungdomar till skillnad från den aktuella målgruppen? Hållbarhetsfrågan blir alltmer central, särskilt för den yngre generationen. I den meningen att ett medvetet beslut till förmån för hållbarhet och regionalitet är en ny form av lyx. Som vi redan har nämnt kommer fastighetsautomation in i bilden här för att göra driften av ett hotell mer hållbar, men kraven går längre än så. Begreppet lyx har förändrats helt och hållet. Förr i tiden innebar lyx stora, överdådiga och rikt inredda rum och utrymmen, medan det idag är tvärtom, d.v.s. sparsmakad, minimalistisk och funktionell design. Förutom hållbarhet är barriärfria hotell ett trendigt ämne. Världsturismorganisationen (UNWTO) uppskattar att marknaden för barriärfri turism står för ca 15 procent av de totala globala turismutgifterna. Denna siffra förväntas stiga ytterligare i takt med att alltfler länder och resmål förbättrar sin tillgänglighet. Tillgänglighet rör inte längre enbart personer med funktionsnedsättning, utan även äldre resenärer, barnfamiljer eller helt enkelt gäster med bagage. Alla har fördel av barriärfria hotell.

Särskilt för den yngre målgruppen är ett medvetet val av hållbarhet och regionalitet den nya formen av lyx.

Julia von Klitzing-Peter, expert för generationerna Y/Z vid Hotelkompetenzzentrum

S.Z.: Vad innebär trenden mot hållbara och barriärfria hotell konkret för hotellrummen?

J.v.K.: Att jag har mycket färre möbler, till exempel. Möbleringen måste vara genomtänkt och begränsad till det allra nödvändigaste. Exempelvis endast små sidolådor, ett kompakt skrivbord och en bagagehylla och inte så jättemycket annat - allt i en färg, i ett material och helst från regionen, utan långa leveranskedjor. Och allt detta i ett idealiskt, behagligt och tyst rumsklimat. Det är här som de installerade produkterna, t.ex. GEZE dörrstängare TS 5000 SoftClose eller GEZE ActiveStop kommer in i bilden för att förhindra att dörrarna smäller igen ljudligt. Tillgängligheten på hotellet börjar redan vid entrédörren, t.ex. med automatiska skjutdörrar som Slimdrive SL NT eller karuselldörr Revo.PRIME och fortsätter in i hotellrummen. Här är det viktigt med t.ex. tillräckligt breda passager för rullstolar, halkfria golvbeläggningar samt digitala kommunikationsmedier i rummen, för inkluderingens skull. Det fina är att alla dessa åtgärder inte bara skapar barriärfria hotell, utan också ökar komforten för gästerna.

S.Z.: Hotellgästerna kräver hållbarhet, men hur kan man få dem att själva agera mer hållbart, särskilt när det gäller energi- och vattenförbrukning?

J.v.K.: Det finns nu mycket smarta idéer om hur man kan motivera hotellgäster att tänka på sparsamhet och att skona resurserna. Vi ser en intressant utveckling i riktning mot gamification, särskilt hos GenZ. Gästerna kan t.ex. vinna "mynt" för ett sparsamt beteende, vilka de sedan kan använda till en gratis frukost. Detta är också intressant för operatören, eftersom frukosten betalar sig själv - genom de kilowattimmar el eller liter vatten som sparas in. Särskilt för de stora hotellkedjorna är sådana belöningsprogram ett utmärkt sätt att öka kundlojaliteten. Men det jag behöver för detta - och det är här cirkeln sluts - är naturligtvis ett hopkoppling av systemen och en hög grad av digitalisering.

Barriärfria hotell möjliggör robotisering

centrum för hotellkompetens

Inte enbart brandskydd, ljudisolering och säkra nödutrymningsvägar - vid Hotelkompetenzzentrum handlar det också om förebyggande underhåll. Exempelvis ska dörrstängaren inte servas precis när konferensgästen har bokat konferensrummet. © GEZE GmbH

S.Z.: Bortsett från operatör och gäst - hur påverkas hotellpersonalen av trender inom hotellbranschen? 

C.P.: Naturligtvis har hållbarhetsfrågan också en inverkan på arbetsgivarvarumärket. För medarbetarna handlar det mindre om pengar och mer om syfte och balans mellan arbete och fritid. Jag föredrar att arbeta på ett hotell som drivs på ett hållbart sätt och som hotellanställd värdesätter jag fasta arbetstider och tillförlitliga viloperioder. Och då befinner vi oss mitt i den kompetensbrist som har drabbat hotell- och restaurangbranschen efter COVID-pandemin. Men en annan trend som vi ännu inte har talat om hjälper till här: robotisering. Redan idag kan man använda robotar inom många områden - precis som på framtidens hotell - om man har de tekniska möjligheterna. Även robotarna är glada över barriärfria hotell. Det är just därför det är så viktigt för oss och hela branschen att arbeta tillsammans med teknologipartners som GEZE. Om städ- eller serviceroboten t.ex. ska förflytta sig från rum till rum behöver jag slagdörrsautomatiker, som helst ska styras via fastighetsautomationen, t.ex. för att hålla dörrarna öppna vid vissa tidpunkter och stänga dem vid andra tidpunkter när robotarna inte är aktiva. I de flesta fall vet varken operatören, tillverkaren eller arkitekten hur den här kommunikationen kan fungera - det är tekniska experter som GEZE som har kunskapen. Vi kan gå igenom och presentera gästens resa i vårt användbarhetslaboratorium här. 

Det är inte bara systemen som måste kommunicera med varandra, även byggnaderna måste samordnas med varandra. Vi delar denna strategi "Connecting Expertise, Building Solutions" med GEZE.

Christian Peter, grundare och initiativtagare till Hotelkompetenzzentrum

S.Z.: Varför har så få smarta hotell förverkligats med robotar hittills?

C.P.: Återigen beror detta på det stora antalet system och protokoll - och i slutändan på osäkerheten om vilket system som kommer att råda. För vem vill investera i något som man inte vet om det fortfarande kommer att finnas på marknaden om 10 eller 15 år? Och många har helt enkelt inte tid att hålla jämna steg med de exponentiellt ökande innovationerna - temat AI har också bidragit till en acceleration här. Utbyte av idéer är en mycket viktig del av beslutsprocessen. Detta utbyte får här en stabil plattform med Hotelkompetenzzentrum– och vi är mycket glada över att GEZE är en del av detta expertutbyte!

Det är vi också glada för! Tack så mycket för det intressanta samtalet, fru von Klitzing-Peter och herr Peter, men framför allt för det goda samarbetet och det gemensamma intresset för att driva hotellbranschen framåt.