Fokus på megatrender: GEZE inom digital förvandling
Tomislav Jagar är ledamot i GEZE:s styrelse, där han ansvarar för försäljning. I en intervju berättar han hur GEZE som traditionellt företag ställs inför den digitala ålderns utmaningar.
De som besöker mässan BAU kan se och känna en förändring i företagets officiella image. Hur skulle du konkret beskriva omorienteringen av märket GEZE har, herr Jagar?
Ja, det stämmer. Man kan absolut se förändringen vid den ledande arkitekturmässan BAU i München. Vi presenterar oss som ljusa, moderna och öppna – helt i linje med vårt värdeerbjudande: vi är hängivna tanken att skapa byggnader värda namnet. Vi är även ett märke som du kan känna och klämma på, och en mässa är bokstavligt talat en beröringspunkt för alla. För oss betyder detta även partnerskap. Privat eller professionellt interagerar vid med alla besökare på lika villkor, oavsett om det är fråga om kunder, samarbetspartner eller potentiella kunder. Alla kan känna på våra produkter, uppleva kvaliteten och givetvis ställa frågor.
Så det betyder att produkterna är i fokus hos GEZE?
Ja, definitivt. Vi är ett företag med starka rötter inom hantverkstradition och kvalitet. Men med tiden har vi blivit ett internationellt företag som bedriver sin verksamhet i komplexa och dynamiska miljöer. Och vi har gång på gång bevisat vår förmåga att anpassa oss och hålla jämntakt med historien under 150 år. Vi kan svara flexibelt på våra kunders och partners mycket skiftande behov och önskemål. Detta börjar med att lyssna och förstå. Utöver individuella produkter tillhandahåller vi även skräddarsydda paket och anpassade lösningar.
Under de 150 år som vi funnits har vi upprepade gånger demonstrerat vår förmåga att förändra och svara flexibelt på våra kunders mycket olika behov.
Tomislav Jagar, VD för försäljning vid GEZEGEZE:s VD Tomislav Jagar © Katrin Fiedler / GEZE GmbH
Var betyder detta för er försäljningsstrategi?
Vårt mål är att erbjuda support för fastigheter under hela deras livstid. Det betyder inte bara att leverera produkter till kunderna, utan att även erbjuda support och rådgivning. Vi vill alltid kunna erbjuda flexibla och pålitliga tjänster. Vi betraktar oss själva som en mångsidig och integrerad lösningsleverantör som till fullo förstår vikten av samarbete för det aktuella projektet.
På tal om hopkoppling – vilken roll spelar digitalisering inom er sektor?
För oss är digitalisering ett förhållningssätt. Det handlar inte bara om teknik och verktyg. Framförallt innefattar det kommunikation och digitala former av samarbete. Tekniken kommer ur behov som uppstår – inte tvärtom. Samtidigt övervakar vi den digitala världen mycket noggrant. Vi tänker på vilken roll våra produkter kan spela och utvecklar spännande idéer för framtiden. Men vi betraktar inte digitalisering som ett självändamål: den måste vara till gagn för våra kunder och användare. Och inte heller kan vi ignorera de känsliga aspekterna av digitalisering som datasäkerhet och dataskydd.
Digitalisering börjar med tänkande. Det handlar inte bara om teknik och verktyg. Framförallt innefattar det kommunikation och nya former av samarbete.
Tomislav Jagar, VD för försäljning vid GEZESå ni har ett väldigt holistiskt förhållningssätt till konstruktion och fastigheter?
Ja, eftersom vi finns över hela världen. Och vi betraktar världen med öppna ögon. På grundval av vår långa expertis försöker vi svara på megatrender i våra kunders intresse. Hållbarhet, urbanisering, smarta byggnader – det här är inte bara tomma ord för oss. Med våra lösningar försöker vi ge konkreta svar på dessa utmaningar. I förlängningen är det yttersta målet att möjliggöra ansvarsfullt byggande av bostäder där människor mår bar.